Publication:  Okul oncesi cocuklarin dis tedavi ihtiyaci ve davranis rehberligi tipinin tele-dis hekimligi ile saptanmasi: pilot calisma - Determining dental treatment need and behavioral guidance in preschool children via tele-dentistry: a pilot study
Program
Institution Authors
Authors
 Gürsoy, Bircan 
 Kaya, Mustafa Sarp 
Advisor
Language
Type
Publisher
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
AMAÇ: Tele diş hekimliği, muayene-konsültasyon gibi sağlık  hizmetlerine fiziki erişim güçlüklerinde yeni bir seçenektir. Bu çalışmanın amacı, okul  öncesi çocuklarda diş tedavi ihtiyaçlarının ve uygulanacak davranış rehberliği  tipinin saptanmasında klinik muayene ile tele-diş muayenesini karşılaştırmaktır.  YÖNTEM:  Çalışmaya,  kliniğimizden ilk muayene randevusu alan 4-6 yaş  arası sağlıklı ve başka bir tıbbi işlem sebebiyle genel anestezi endikasyonu  olmayan, özel bakım ihtiyacı bulunmayan çocuklar, velinin onamı alınarak dahil  edildi. Klinik muayene (KM); diş  kliniğinde çocuk fotöyde oturup veli eşliğinde, Tele diş muayenesi (TM); çocuk  ve velisiyle randevulaşılan saatte telefondan video görüşme yoluyla yapıldı. Her iki muayenede; spontan ağrı, provake ağrı, gıda  sıkışma ağrısı, acil tedavi ihtiyacı ve elektif tedavi ihtiyacı varlığı ile velinin  tedavideki davranış öngörüsü (Frankl Skalası), uygulanacak davranış rehberliği  tipi (farmakolojik/non-farmakolojik), oluşturulan forma kaydedildi. Hastanın KM ve TM’deki kategorik  veri dağılımlarının karşılaştırılması Fisher Exact testiyle (p< 0.05) yapıldı. BULGULAR:  Çalışmaya ortalama 4.6 ± 0.6 yaşında 6 kız 5 erkek dahil edildi. KM ve TM’de; spontan ağrı (χ²: 5.238, p= 0.631), provake ağrı (χ²: 0, p= 1), gıda sıkışma ağrısı varlığı (χ²:  0.786, p= 0.659) dağılımlarında fark bulunmamış, ancak acil tedavi ihtiyacı dağılımlarında  fark (χ²: 4.545, p= 0.033) bulunmuştur. Elektif tedavi ihtiyacı (χ²: 0.259, p= 0.611), velinin tedavideki davranış öngörüsü (χ²:  1.732, p= 0.489) ve uygulanacak davranış  rehberliği tipi (χ²:0.733, p= 0.670) dağılımlarında ise fark saptanmamıştır. SONUÇLAR:  Okul öncesi çocuklardan oluşan bu  örneklemde TM elektif tedavi ihtiyacının ayırt edilmesi ve davranış rehberliği  tipi öngörüsünde KM’ye benzer, acil diş tedavisi ihtiyaçlarının saptanmasında farklıdır.  Acil tedavi ihtiyaçlarının  TM ile saptanmasında mevcut yöntemin iyileştirilmesi gereklidir.                Anahtar  kelimeler:  Tele-tıp, tele-diş hekimliği, çocuk diş hekimliği