Publication:
İşitme Engelli Ebeveyni Olan Bireylerin Çocukluk Dönemlerindeki Aile İçi Etkileşimlerinin İncelenmesi

No Thumbnail Available
Date
2023-11-15
Authors
Özkan Ş.
Sarışahin S.
Baysal Yiğit A.
Uğurlu Ü.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue

Metrics

Search on Google Scholar

Abstract
AMAÇ:İşitme engelli ebeveynler tarafındanyetiştirilen ve işiten birey için İngilizce anlamıyla \" Children of Deaf Adults’’sözcüklerinin kısaltması olan CODAterimi kullanılmaktadır.İşitme engelli ebeveynlerin, çocuklarıyla doğdukları andan itibaren iletişim ve etkileşimleri çocuklarının gelişimleri için çok önemlidir. Aile bireyleri arasındaki sınırlı ve yetersiz iletişim, ebeveyn-çocuk ilişkisinde uyumsuzluğa yol açabilir. Doğdukları andan itibaren kendilerini bu dünyanın içinde bulan CODA’ların aktivite-rol dengeleri de etkilenebilmektedir. Bireylerin çocukluk dönemindeki tutum ve davranışlarının şekillenmesi; çocuğun içinde bulunduğu aile ortamı, aile içindeki iletişim ve etkileşim, aile ile arasında kurduğu bağ bireyin çocukluk döneminde edinmesi gereken becerileri deneyimlemesi için çok önemlidir. Bu bilgiler ışığında çalışmamızın amacı, anne ve babası işitme engelli olan bireylerin çocukluk dönemlerindeki aile içi etkileşimlerinin incelenmesidir.YÖNTEM: Çalışmamıza 18 yaşından büyük , anne ve babası işitme engelli olan (CODA’lar) bireyler dahil edilmiştir. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden birisi olan fenomenoloji deseni çerçevesinde tasarlanmıştır.Nitel görüşmeçevrimiçi olacak şekilde zoom uygulaması üzerinden gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüntülü görüşmede bireylerden sesli onam alındıktan sonra bireylerin demografik bilgileri kaydedilmiştir, ardından araştırma ekibi tarafından güncel literatür taranarak nitel görüşme yöntemlerine uygun şekilde oluşturulan sorular katılımcılara yönlendirilmiştir ve bireylerin yanıtları kaydedilmiştir. Kaydedilen görüşmeler daha sonraincelenerek bilgisayar ortamında Word belgesi haline getirilmiş ve nitel araştırma tekniklerden içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Katılımcıların her bir soruya verdiği cevaplar benzerlikleri bakımından gruplandırılarak yorumlanıp, kod ve katogorilere ayrılmıştır.BULGULAR: Çalışmamıza yaşları 19 ile 40 arasında değişen 22 kişi katılmıştır. Nitel analiz sonucunda 29 kod ve CODA’ların rolleri, Codaların İletişim Süreçleri, Oyun Becerileri, Okul Süreçleri, Aile içerisinde sorumluluk alma, yaşanan yoksunluk durumları, coda aileler olmak üzere 7 kategori elde edilerek yorumlanmıştır.SONUÇ: CODA\"lar ebeveynlerinin işitme engelli olmasından kaynaklı erkenyaşta sorumluluk alıp birçok rol üstlenmektedirler.CODA’lara çocukluk dönemi oyun süreçleri, okul dönemi becerileri ve aktivite dengeleri, işitme engelli ebeveyne sahip olmanın getirdiği duygusal sonuçlar ve rol dengelerinin sağlanması gibi konularda rehabilitasyon profesyonelleri tarafından destek verilmelidir.ANAHTAR KELİMELER: CODA, aile, etkileşim.
Description
Keywords
Sağlık Bilimleri, Health Sciences, Klinik Tıp (MED), Clinical Medicine (MED)
Citation
Özkan Ş., Sarışahin S., Baysal Yiğit A., Uğurlu Ü., \"İşitme Engelli Ebeveyni Olan Bireylerin Çocukluk Dönemlerindeki Aile İçi Etkileşimlerinin İncelenmesi\", Uluslararası V. Çocuk Gelişimi Kongresi, Ankara, Türkiye, 15 - 17 Kasım 2023, ss.88-89
Page Views

3

File Downloads

0

Sustainable Development Goals