Person:
SARIŞAHİN, SÜMEYYE

Loading...
Profile Picture
Status
Organizational Units
Job Title
First Name
SÜMEYYE
Last Name
SARIŞAHİN
Name
Email Address
Birth Date

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • PublicationMetadata only
    İşitme Engelli Ebeveyni Olan Bireylerin Çocukluk Dönemlerindeki Aile İçi Etkileşimlerinin İncelenmesi
    (2023-11-15) Özkan Ş.; Sarışahin S.; Baysal Yiğit A.; Uğurlu Ü.; SARIŞAHİN, SÜMEYYE; UĞURLU, ÜMIT
    AMAÇ:İşitme engelli ebeveynler tarafındanyetiştirilen ve işiten birey için İngilizce anlamıyla \" Children of Deaf Adults’’sözcüklerinin kısaltması olan CODAterimi kullanılmaktadır.İşitme engelli ebeveynlerin, çocuklarıyla doğdukları andan itibaren iletişim ve etkileşimleri çocuklarının gelişimleri için çok önemlidir. Aile bireyleri arasındaki sınırlı ve yetersiz iletişim, ebeveyn-çocuk ilişkisinde uyumsuzluğa yol açabilir. Doğdukları andan itibaren kendilerini bu dünyanın içinde bulan CODA’ların aktivite-rol dengeleri de etkilenebilmektedir. Bireylerin çocukluk dönemindeki tutum ve davranışlarının şekillenmesi; çocuğun içinde bulunduğu aile ortamı, aile içindeki iletişim ve etkileşim, aile ile arasında kurduğu bağ bireyin çocukluk döneminde edinmesi gereken becerileri deneyimlemesi için çok önemlidir. Bu bilgiler ışığında çalışmamızın amacı, anne ve babası işitme engelli olan bireylerin çocukluk dönemlerindeki aile içi etkileşimlerinin incelenmesidir.YÖNTEM: Çalışmamıza 18 yaşından büyük , anne ve babası işitme engelli olan (CODA’lar) bireyler dahil edilmiştir. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden birisi olan fenomenoloji deseni çerçevesinde tasarlanmıştır.Nitel görüşmeçevrimiçi olacak şekilde zoom uygulaması üzerinden gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüntülü görüşmede bireylerden sesli onam alındıktan sonra bireylerin demografik bilgileri kaydedilmiştir, ardından araştırma ekibi tarafından güncel literatür taranarak nitel görüşme yöntemlerine uygun şekilde oluşturulan sorular katılımcılara yönlendirilmiştir ve bireylerin yanıtları kaydedilmiştir. Kaydedilen görüşmeler daha sonraincelenerek bilgisayar ortamında Word belgesi haline getirilmiş ve nitel araştırma tekniklerden içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Katılımcıların her bir soruya verdiği cevaplar benzerlikleri bakımından gruplandırılarak yorumlanıp, kod ve katogorilere ayrılmıştır.BULGULAR: Çalışmamıza yaşları 19 ile 40 arasında değişen 22 kişi katılmıştır. Nitel analiz sonucunda 29 kod ve CODA’ların rolleri, Codaların İletişim Süreçleri, Oyun Becerileri, Okul Süreçleri, Aile içerisinde sorumluluk alma, yaşanan yoksunluk durumları, coda aileler olmak üzere 7 kategori elde edilerek yorumlanmıştır.SONUÇ: CODA\"lar ebeveynlerinin işitme engelli olmasından kaynaklı erkenyaşta sorumluluk alıp birçok rol üstlenmektedirler.CODA’lara çocukluk dönemi oyun süreçleri, okul dönemi becerileri ve aktivite dengeleri, işitme engelli ebeveyne sahip olmanın getirdiği duygusal sonuçlar ve rol dengelerinin sağlanması gibi konularda rehabilitasyon profesyonelleri tarafından destek verilmelidir.ANAHTAR KELİMELER: CODA, aile, etkileşim.
  • PublicationMetadata only
    Nörogelişimsel Bozukluğa Sahip Çocukların ve Annelerinin Uyku ile İlgili Davranışlarının İncelenmesi
    (2023-10-26) Sarışahin S.; Çorakçı Z.; Zengin G.; Yıldırım K.; Akel S.; Demirci B.; SARIŞAHİN, SÜMEYYE; ÇORAKÇI, ZEYNEP; ZENGİN, GÜLŞAH; YILDIRIM, KARDELEN; AKEL, SULTAN; DEMİRCİ, BEYZANUR
    Amaç:Nörogelişimsel bozukluğa sahip çocuklarda uyku bozuklukları sık yaşanılan bir durumdur ve yaşanılan uyku bozuklukları günlük yaşamı etkilemektedir. Mevcut araştırmanın amacı nörogelişimsel bozukluğa sahip çocuklar ve annelerinin uyku ile ilgili davranışlarını incelemektir.Gereç ve Yöntem:Çalışmamıza nörogelişimsel bozukluk tanısı ile takip edilen çocuklar ve anneleri dahil edilmiştir. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan fenomenoloji deseniyle yürütülmüştür. Annelere nitel sorular sorularak hem annelerin hem de çocuklarının uyku davranışları değerlendirilmiştir. Nitel veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir.Sonuçlar:Çalışmamıza 35 anne ve çocuğu katılmıştır. Annelerin yaş ortalamaları 32.92±4.35 (min:27-maks:46) yıl ve çocukların yaş ortalamaları 49.82±18.69 (min:19-maks:132) aydır. Nitel analiz sonucunda veriler uyku öncesi ekran süresi, uyku öncesi kafein içerikli besin tüketimi, uyku ortamında telefon/tablet bulundurulması, uyanıklığı artıracak davranış varlığı, uyku hijyeni zayıf anne davranışı ve uyku hijyeni zayıf çocuk davranışı olmak üzere 6 kod; uyku öncesi rutinler ve uyku ile ilgili günlük rutinler olmak üzere de 2 kategori elde edilmiştir.Tartışma:Annelerin ve çocukların uyku öncesi rutinlerinin sağlıklı uykuyu ve uyku kalitesini olumsuz etkileyecek faktörler içerdiği görülmüştür. Nörogelişimsel bozukluğa sahip çocuklarda sıklıkla karşılaşılan uyku bozukluklarının en önemli sebeplerinden birinin uyku öncesi rutin olduğu ortaya çıkmıştır. Nörogelişimsel bozukluğa sahip çocukların ailelerine uyku davranışlarını iyileştirmeye yönelik değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarının uygulanmasını önermekteyiz.Anahtar Kelimeler:Uyku, Anneler, Nörogelişimsel bozukluklar, Çocuklar
  • PublicationMetadata only
    Evsiz Bir Bireyin Ergoterapi Perspektifiyle İncelenmesi
    (2024-03-09) Sarışahin S.; Uğurlu Ü.; SARIŞAHİN, SÜMEYYE; UĞURLU, ÜMIT
  • PublicationMetadata only
    Geriatrik Rehabilitasyonda Sanat Terapi Uygulamalarının Ergoterapi Perspektifiyle İncelenmesi
    (2024-04-19) Alioğlu D.; Sarışahin S.; Uğurlu Ü.; SARIŞAHİN, SÜMEYYE; UĞURLU, ÜMIT
    Geriatrik Rehabilitasyonda Sanat Terapi Uygulamalarının Ergoterapi Perspektifiyle İncelenmesiYazarlarDerya ALİOĞLU1, Sümeyye SARIŞAHİN2, Ümit UĞURLU3Kurumlar ve İletişim1. Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ergoterapi Bölümü,derya.alioglu@hotmail.com2. Arş. Gör., Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ergoterapi Bölümü,sumeyye.sarisahin@bezmialem.edu.tr3. Prof. Dr., Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ergoterapi Bölümü,uugurlu@bezmialem.edu.trÖZET METNİAMAÇ:Yaşlılık fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutları ile değerlendirilmesi gereken bir süreçtir. Bireylerin yaşları ilerledikçe psikomotor yavaşlamanın meydana geldiği bilinmektedir. Araştırma kapsamında yapılan literatür taraması sonucu geriatrik bireylerde ergoterapi müdahalesi kapsamında uygulanan sanat terapisinin kognitif etkisini inceleyen çalışmalara yer verilmiştir.GEREÇ-YÖNTEM:Araştırma yapılırken \"Art Therapy veya Music Therapy veya Dance Therapy\", \"Older People veya Geriatric İndividuals\", \"Occupational Therapy veya Ergotherapy\" ve \"Cognitive\" anahtar kelimeleri kullanılmıştır. Bu kapsamda PubMed, Google Scholar ve OTSeeker veri tabanlarında Boolean arama yöntemiyle aramalar yapılmış olup araştırma kriterlerini sağlayan, 2017-2023 yılları arasında yayınlanmış 7 makale çalışmaya dahil edilmiştir.SONUÇ:Sanat terapi alt türlerinden dans terapi, müzik terapi, drama terapi, el sanatları terapisi ve telerehabilitasyon temelli yaratıcı sanat terapi kullanılan değerlendirme ve müdahale yöntemlerindendir. Geriatrik popülasyonda müdahale programına sıklıkla eşlik eden bir diğer yöntem anımsama terapisidir. Müdahalelerin bilişsel işlevleri iyileştirmede, ilgili popülasyonda depresyonu azaltmada ve danışanların yaşam kalitesini artırmada etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca kişiye özel, anlamlı ve amaçlı okupasyonlara katılımın ilgili popülasyonda davranışsal semptomların yanı sıra bakımveren yükünü ve bakım \"görevi\" için harcanan zamanı azaltabileceği vurgulanmıştır.TARTIŞMA:Okupasyonel katılım sağlıklı yaşlanmanın ayrılmaz bir parçası olarak ifade edilebilir. Yaşlı yetişkinler için sanat terapisi destekli ergoterapi müdahalesi özellikle kognitif beceri gerektiren günlük yaşam aktiviteleri, yardımcı günlük yaşam aktiviteleri, sağlık yönetimi, sosyal katılım, dinlenme ve uyku gibi okupasyonel performans alanlarına katılımı destekler. Uygulanan müdahalelerin bireye özgü olması, süresi, sıklığı ve içeriği müdahalelerin kazanımlarını etkileyebilmektedir. Sanat terapisi destekli ergoterapi müdahalesi sağlık hizmetlerinin bir parçası olarak entegre edilebilir. Geriatrik bireylerin bütüncül ihtiyaçlarını karşılamak için multidisipliner yaklaşımların benimsenmesi önerilmektedir.ANAHTAR KELİMELER:Geriatri, sanat terapisi, kognitif, ergoterapi.