Publication: Sıçanlarda perinatal dönemde maruz kalınan müzik türlerinin davranış üzerine etkisi
Loading...
Files
Date
Institution Authors
Authors
YANIK, Hilal
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Metrikler
Abstract
In this study, effects of music on anxiety, motor coordination, learning and memory,
and depression were examined in Wistar albino rats in perinatal period. 73 Wistar albino rats
were divided into four music groups; control, classical, sufi, and rock music. Mother dams
were exposed to music types of their own groups for one hour/day during pregnancy. After
giving birth, dams and their pups together were exposed to music for one hour/day, till
weaning period. After that, dams were discarded from the study and pups were applied to
anxiety, motor coordination, learning and memory, and depression tests, respectively. Data of
behavior tests were statistically analyzed. Animals were sacrificed and prefrontal cortex,
hippocampus, and cerebellum of both sides were removed for further molecular studies. This
study concludes that rock music group had decreased anxiety and depression level, and low
level of learning and long term memory abilities. In addition, group listening to rock music
had increased level of oxidative stress compared to other groups. Classical and sufi music
groups had increased level of anxiety like behaviors and depression, however increased level
of learning and long term memory compared to control group. Sufi music group had high
level of anxiety and depression, while having high performance in short term memory ability.
It was found that being subjected to different types of music is no related with motor
coordination skills in rats. In sum, exposing to different types of music has several effects on
behavior in rats.
Description
Bu çalışmada, perinatal dönemde maruz kalınan müziğin, hayvanlarda anksiyete,
motor koordinasyon, öğrenme, bellek ve depresyon parametreleri üzerindeki etkisi incelendi.
73 adet Wistar albino sıçanla klasik, tasavvuf, metal ve herhangi bir müdahale uygulanmayan
kontrol grubu oluşturuldu. Prenatal dönemde her gün anne sıçanlara bir saat süreyle
gruplarına ait müzik dinletildi. Annelere doğum yaptıktan sonra üç hafta daha yavrularıyla
birlikte aynı müzikler dinletilmeye devam edildi. Yavruların sütten kesilme dönemi
geldiğinde anneler çalışmadan çıkartıldı ve yavru sıçanlara sırasıyla anksiyete, motor
koordinasyon, öğrenme ve bellek, depresyon testleri uygulandı. Davranış testleri bittikten
sonra istatistiksel analizleri yapıldı. Hayvanlar sakrifiye edilerek prefrontal korteks,
hipokampus ve serebellum bölgeleri moleküler çalışmalar için çıkartıldı. Çalışma sonunda
metal müzik grubunun anksiyete ve umutsuzluk düzeylerinin düşük ancak öğrenme ve bellek
becerilerinin zayıf olduğu gözlendi. Ayrıca metal müzik dinleyen yavrularda oksidatif stres
düzeyinin de yüksek olduğu bulundu. Buna karşın, klasik müzik grubundaki sıçanların
depresyon ve anksiyete seviyeleri yüksek iken öğrenme ve uzun süreli bellek becerileri
kontrol grubuna oranla daha iyiydi. Tasavvuf müzik grubu ise depresyon ve anksiyete
testlerinden yüksek skorlar alırken, kısa süreli öğrenmede başarılıydı. Bu çalışma sonunda
ayrıca farklı müzik türlerinin motor koordinasyon becerisiyle ilişkisi olmadığı bulundu. Sonuç
olarak, beyin gelişimi sırasında dinlenilen farklı müzik türlerinin davranış üzerinde farklı
etkilerinin olduğu gözlemlendi.
Keywords
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı, Psikiyatri = Psychiatry, Department of Mental Health and Diseases, Psikoloji = Psychology, Anxiety