Publication: Pediatrik kanser hastalarında inspiratuar kas eğitiminin solunum fonksiyonları, fonksiyonel kapasite, yorgunluk ve yaşam kalitesi üzerine etkisi / The effect of inspiratory muscle training on respiratory functions, functional capacity, fatigue, and quality of life in pediatric cancer patients
Program
Authors
Authors
KÖKSAL, ONUR
Advisor
ÖZYILMAZ, SEMİRAMİS
Date
Language
Type
Publisher
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışmanın amacı pediatrik kanser hastalarında inspiratuar kas eğitiminin solunum fonksiyonları, fonksiyonel kapasite, yorgunluk ve yaşam kalitesi üzerine etkisini araştırmaktır. Memorial Şişli Hastanesi Pediatrik Onkoloji ve Hematoloji bölümünde kanser tedavisi almış ve tedavisini tamamlamış dâhil edilme kriterlerine uyan eğitim grubuna 13 ve kontrol grubuna 14 olmak üzere toplam 27 hasta çalışmaya alınmıştır. Araştırmaya dâhil olan hastaların çalışmaya katılan hastaların yaşı, cinsiyeti, tanısı, boy ve kilo durumları kayıt edilmiştir. Hastalarda inspiratuar kas eğitimi öncesi ve sonrası solunum fonksiyonları, solunum kas kuvveti, fonksiyonel kapasite, yorgunluk ve yaşam kalitesine ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır. Araştırmada eğitim ve kontrol grubundaki hastaların solunum fonksiyon testinde yer alan FVC, % FVC, FEV1, % FEV1, FEV1/FVC, PEF ve % PEF başlangıç ve eğitim sonrası değerleri karşılaştırıldığında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Ayrıca araştırmada eğitim grubunda FVC (lt), % FVC, FEV1 (lt) ile % FEV1 değerlerinde eğitim sonrası ölçümünde artış gösterdiği ve ilk ölçümlere göre farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşıldı. Kontrol grubunda FVC (lt), % FVC, FEV1 (lt), % FEV1 ile % PEF değerlerinin tedavi öncesi ve sonrası ölçümler arasında artış gösterdiği bulunmuştur (p<0,05). Eğitim ve kontrol grubundaki hastaların solunum kas kuvveti testi sonrası elde edilen MİP ve MEP değerleri ile 6DYT sonrası hesaplanan SpO2, kalp hızı ve yürüme mesafesi başlangıç ve son test değerlerinin karşılaştırılmasında gruplar arasında farklılık bulunmamıştır (p>0,05). MİP, MEP ile yürüme mesafesinde eğitim grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir artış saptanmıştır(p<0.05). Kontrol grubunda MİP, MEP ile yürüme mesafesinde eğitim sonrası lehine istatistiksel olarak anlamı artış saptanmıştır (p<0,05). Eğitim grubundaki hastaların, inspiratuar kas eğitimi öncesi ve sonrası yorgunluk değerlerinin anlamlı olarak düşüş gösterdiği bulunmuştur. Gruplar arasında yapılan değerlendirmede pediatrik yaşam kalitesi testi sonrası elde edilen fiziksel, duygusal, sosyal ve okula ait başlangıç değerlerinin farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır (p>0,05). Eğitim grubundaki hastaların fiziksel, duygusal, sosyal ve okula yaşam kalitesi düzeylerinin eğitim sonrası sonuçlarının eğitim öncesi sonuçlarına göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşıldı. Benzer şekilde kontrol grubundaki hastaların fiziksel, duygusal ile okula ilişkin yaşam kalitesi düzeylerinde eğitim sonrası lehine istatistiksel olarak artış gösterdiği bulunmuştur(p<0.05).
Description
The aim of this study is to investigate the effect of inspiratory muscle training on respiratory functions, functional capacity, fatigue and quality of life in pediatric cancer patients. A total of 27 patients, 13 in the training group and 14 in the control group, who received and completed cancer treatment in the Pediatric Oncology and Hematology department of Memorial Şişli Hospital and met the inclusion criteria, were included in the study. Age, gender, diagnosis, height and weight status of the patients participating in the study were recorded. Respiratory function, functional capacity, respiratory muscle strength, fatigue and quality of life were evaluated before and after inspiratory muscle training. In the study, no significant difference was found when the baseline and post-training values of FVC, % FVC, FEV1, %FEV1, FEV1/FVC, PEF and %PEF in the pulmonary function test of the patients in the training and control groups were compared (p>0.05). In addition, it was concluded that FVC(lt), % FVC, FEV1, %FEV1 and %PEF values increased between pre and post-treatment measurements (p<0.05). There was no difference between the groups in the comparison of the MIP and MEP values obtained after the respiratory muscle strength test and the SpO2, heart rate and walking distance values calculated after 6 MWT between the baseline and post-training values of the patients in the training and control groups (p>0.05). A statistically significant increase was found in favor of the training group in MIP, MEP and walking distance (p<0.05). In the control group, there was a statistically significant increase in MIP, MEP and walking distance in favor of the post-training group (p<0.05). It was found that the training group decreased significantly before and after inspiratory muscle training. It was concluded that physical emotional, social and school baseline values obtained after the pediatric quality of life test did not differ between the groups (p>0.05) It was concluded that the post-training results of the physical, emotional, social and school quality of life levels of the patients in the training group were higher than the pre-training results. Similarly, it was found that the physical, emotional and school related quality of life levels of the patients in the control group increased statistically in favor of post-training (p<0.05).