Person:
AŞTI, TÜRKINAZ

Loading...
Profile Picture
Status
Organizational Units
Job Title
First Name
TÜRKINAZ
Last Name
AŞTI
Name
Email Address
Birth Date

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • PublicationMetadata only
    Hemşirelik Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı ile Duygusal Zeka Arasındaki İlişki
    (2023-01-04) Meşedüzü M.; Aşti T.; Şahin N.; Özcan B.; Altundağ C.; Uyaniker Z.; Şen S.; Tali D.; Denizyaran S.; MEŞEDÜZÜ, MERVE; AŞTI, TÜRKINAZ
    Giriş ve Amaç: Hemşirelik mesleği duygusal zeka gerektiren bir meslektir. Duygusal zekası yüksek olan hemşireöğrencilerin bakım verdikleri hastaların bütüncül sorunlarının anlaşılmasında daha yetenekli ve sosyal ilişkilerindedaha başarılı oldukları bildirilmiştir. Duygusal zekayı etkileyen faktörlerden biri de sosyal etkileşim ortamlarıdır.Ancak internet kullanımı problemli olduğunda zararlı olduğu bilinmektedir. Üniversite öğrencilerinde duygusalzekâ düzeyi ile internet kullanım düzeyini inceleyen çalışmalar mevcuttur. Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerininproblemli internet kullanımı ile duygusal zeka arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Yöntem: Butanımlayıcı araştırmaya bir vakıf üniversitesi’nde 2019-2020 yılında öğrenim görmekte olan tüm hemşireliköğrencileri(n=192) davet edilmiştir. Örnekleme onikisi erkek 157 kız olmak üzere 169 öğrenci katılmayı kabuletmiştir. Veri toplama araçları olarak Sosyo Demografik Soru Formu, Bilişssel Durum Ölçeği (İBDÖ) ve DuygusalZeka Ölçeği (DZÖ) kullanılmıştır.Veriler SPSS 14.0 formatında; Nonparametric Correlations, Mann-Whitney,Kruskal-Wallis Testleri kullanılarak istatiksel olarak hesaplanmıştır. İstatistiksel anlamlılık için p<0,05 değerikabul edilmiştir. Bulgular ve Tartışma: DZÖ’nün duyguların ifadesi alt boyutu için gelir durumu iyi olanlarınduygularını daha rahat ifade edebildiği (p< 0,018), duygulardan faydalanma alt boyutu içinse internet kullanmadanvakit geçirenlerin ve ders çalışırken internet kullanmayanların daha çok duygulardan faydalandığı anlamlı olarakbulunmuştur (p<0,003). İnterneti ders çalışırken ve günlük hayatta daha çok kullananların ise bilişsel ihtiyaçlarınınanlamlı derecede(p<0,008). yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca İBDÖ’nün dikkat dağınıklığı alt boyutu için,dikkati dağınık olanların duygulardan daha çok faydalandığı (p<0,036) bulunmuştur. Yalnızlık alt boyutuna göreuyurken bile telefon kullananların kendini yalnız hissettiği ve duygularını ifade edebilmesine rağmen internetkullanımı nedeniyle yalnızlık çektiği (p<0,023) bulunmuştur DZÖ ve İBDÖ ortalama puanları benzeraraştırmalarla uyumlu sonuçlar bulunmuştur.(4,5,6,7) Sonuç ve öneriler: Öğrencilerin DZÖ total ortalama puanı127, İBDÖ total ortalama puanı 88 bulunmuştur. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki olarak daha başarılı olmalarıve hastalara daha kaliteli bakım verebilmeleri için bilişsel yönünün arttırılması ve yalnızlık duygularınınazaltılması gerektiği düşünülerek internet kullanımının ders çalışma ortamında, uyurken ve günlük kullanımsüresinin azaltılması önerilmektedir.ANAHTAR KELİMELER: Hemşirelik Öğrencileri, Duygusal Zeka, İnternet, Bilişsel, Duygu
  • PublicationMetadata only
    OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN BİREYLERDE HEMŞİRELİK BAKIMI
    (2022-08-05) Çopur Ş.; Koçkesen B.; Geçgin T.; Taş K.; Kıyak Y.; Aştı T.; KIYAK, YASEMIN; AŞTI, TÜRKINAZ
    Özet: Otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanım olarak çocukluk çağında belirti veren, ortaya çıkış nedeni tam olarak belli olmayan, nöro-gelişimsel bir hastalıktır1. OSB’nin etiyolojisi tam olarak açıklanamasa da son on yıla bakıldığında bu durumun genetik, çevresel, nöroanatomik, nörokimyasal ve nörofizyolojik birçok etkenden kaynaklı olabileceğine yönelik çalışmalar mevcuttur 1,2. OSB’nin bireyde tanı koyulabilmesi için Amerikan Psikiyatri Birliği (APA) tarafından hazırlanan DSM-5 kriterleri kullanılmaktadır. DSM-5’e göre, otizm tanılamasında iki temel klinik özellik vardır. Bunlar toplumsal iletişim ve etkileşimde bozulma ile kısıtlı yineleyici davranışlardır. OSB’li bireyler; bilişsel, duyuşsal, davranışsal, iletişim ve sosyal etkileşim kurmada birçok sorun yaşamaktadır 1,2,3. OSB’li bireylerin tedavisinde ise bireye uygun bir eğitim planlanmasının yanı sıra çeşitli bilişsel ve davranışsal terapilerin uygulanması, hastalık sürecinin yönetilmesi bakımından önem taşımaktadır2,3. OSB erken çocuklukta görülen, kesin tedavisi olmayan bir bozukluk olmasına rağmen hastalığın erken dönemde saptanması birey için tedavideki başarı şansını arttırmaktadır. Son yıllarda OSB’nin tanısındaki artış, toplumda OSB’nin erken tanılama sürecinin başlatılmasında sağlık profesyonellerinin önemli rolü olduğunu göstermektedir2,3. Yaygın gelişimsel bozukluk olan OSB’nin erken çocukluk döneminde tanılanmasında ise hemşireler özellikle uygulayıcı, eğitici, rehberlik ve danışmanlık görevleri kapsamında anahtar bir role sahiptir3,4,5. Hemşireler bu rolleri doğrultusunda çocuk bakımında ve büyüme-gelişme izleminde yapacakları fiziki muayene ile OSB’nin erken tanılanmasında yardımcı olabilir, doğru iletişim tekniklerini kullanarak OSB’li bireyin bakımında etkin rol oynayabilir ve ebeveynlerin gelişimselbozukluklar konusunda bilgilendirilmesini sağlayarak, tedavi sürecinin daha etkin ve etkili yönetilmesine rehberlik edebilir4,5,6,7. Literatürde yapılan çalışmalar incelendiğinde; hemşirelerin OSB’li bireylerin tanılanmasında önemli bilgi birikimine sahip oldukları6 ve OSB hakkında eğitim alan hemşirelerin OSB’li bireylerin tanılanmasında bilgi düzeylerinin yüksek olduğu7 saptanmıştır. Sonuç olarak hemşireler, OSB’nin erken tanılanma ve müdahale süreçlerinde aracı ve önemli bir role sahiptir. Bu kapsamda hemşirelerin OSB’nin tespit edilmesinde gerekli bilgi, beceriye sahip olmaları, OSB’li bireyin büyüme-gelişiminde erken müdahalelerde bulunmaları, ebeveynleri desteklemeleri ve OSB’nin tedavi sürecinin yönetiminde diğer sağlık ekibi üyeleriyle iş birliği içerisinde olup çeşitli stratejiler geliştirmeleri gerekmektedir. Anahtar Kelimeler: Otizm spektrum bozukluğu, hemşirelik bakımı, erken tanı, tedavi.
  • PublicationMetadata only
    Hemşirelik Bölümü Üniversite Öğrencilerinin Flört Şiddetine Karşı Tutumu
    (2021-06-04) Meşedüzü M.; Şahin N.; Aşti T.; Şeker S.; Dursun Ş.; Tellioğlu H.; MEŞEDÜZÜ, MERVE; AŞTI, TÜRKINAZ
    Giriş ve Amaç: Flört ilişkilerinde yaşanan şiddet ileri zamanlarda bireyi ve toplum sağlığını etkileyebilmektedir.Gelecekte toplumun daha sağlıklı olması için flört dönemi şiddetinde farkındalık için çalışmaların artmasıgerektiği düşünülmektedir. Bu gerekçeden yola çıkılarak bu araştırma ile üniversite öğrencilerinde flört ilişkisindeşiddet durumunun belirlenmesi ve öğrencilerin bu konudaki tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem:Araştırma kesitsel ve tanımlayıcı bir çalışma olup veriler vakıf üniversitesi hemşirelik bölümü kadın öğrencilerine2020 yılı Ocak ayında uygulanmıştır. 193 kadın öğrenci evreninden katılmaya gönüllü 167 kadın öğrenciörneklemi oluşturmuştur. Araştırmada Sosyodemografik Özellikler Veri Formu, Flörtte Şiddete Yönelik TutumÖlçekleri (Psikolojik ve Fiziksel) kullanılmıştır. Veriler SPSS 22.0 formatında; nonparametric correlations, mann-whitney Test, Kruskal-Wallis Testleri kullanılarak istatiksel olarak hesaplanmıştır. İstatistiksel anlamlılık içinp<0,05 değeri kabul edilmiştir. Bulgular: Yaş ortalaması istatiksel olarak anlamlı değildir(p<0,05).Çalışmada gelirdurumunun flörtteki fiziksel şiddet ortalama puanının yüksek ve anlamlı olduğu ( p< 0,038) bulunmuştur, Anneve babanın çalışmamasının flört ilişkisinde psikolojik şiddet ortalama puanının yüksek ve anlamlı olduğu(p<0,030; p<0,026) bulunmuştur. Flört şiddetini daha önce duymamış olanların puanının (p<0.050) anlamlıolduğu, daha önce flört ettiği arkadaşları olmayanların fiziksel şiddet puanı, daha önce ilişkisinde flört şiddetiniduymayanların psikolojik şiddet puanı ve şiddet nedeniyle flört ilişkisi biten kişilerin psikolojik şiddet ortalamapuanının yüksek ve anlamlı olduğu bulunmuştur.( p<0,041,p<0,050; p<0,041) Sonuç ve Öneriler: Araştırmasonucunda flört şiddeti hakkında öğrencilerin bilgi eksikliği olduğu, buna bağlı olarak flört ilişkisinde psikolojikve fiziksel şiddeti normal olarak kabul ettiği bulunmuştur. Bu bağlamda öğrencilere ve gençlere yönelik olarakşiddet ve baş etme yolları hakkında farkındalık kazandırılması gerektiği veya bu konunun müfredata eklenmesigerektiği düşünülmektedir. Flört sırasında kişilerin tutumlarının şiddet içerip içermediği ile ilgili değerlendirmeleriyapabilmeleri için eğitilmeleri gerektiği düşünülmektedir.ANAHTAR KELİMELER: Anahtar Kelimeler: Flört şiddeti, Flörtte Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği,hemşirelik, üniversite öğrencileri,
  • PublicationMetadata only
    Examination of nursing students' individual values and perceptions of individualized care
    (2022-12-08) ÖZDEMİR AYDIN G.; DEMİRCAN B.; TURAN N.; AŞTI T.; DEMİRCAN, BURCU; AŞTI, TÜRKINAZ