Person:
ÖZYILDIRIM, BEDİA

Loading...
Profile Picture
Google ScholarScopusORCIDPublons
Status
Organizational Units
Organizational Unit
Job Title
First Name
BEDİA
Last Name
ÖZYILDIRIM
Name
Email Address
Birth Date

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • PublicationMetadata only
    Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sağlık Sosyolojisi Dersinin Gerekliliğine Yönelik Algısı
    (2019-11-30T00:00:00Z) Ünlü, Eyyub Selim; Mutluer, Beste; Acar, Ceyda; Balcı Yapalak, Ayşe Nur; Şentürk, Yasemen; Özyıldırım, Bedia; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Giriş ve Amaç: Sağlık sosyolojisinin, insan sağlığının sosyal belirleyicilerini anlayarak teşhis ve tedavi süreçlerindeki başarısıyla beraber toplum sağlığının geliştirilmesi açısından tıptaki yeri önemlidir. Öğrencilerin sağlık sosyolojisi hakkındaki görüşleri eğitimdeki motivasyonlarını etkilemektedir. Araştırmanın amacı tıp fakültesi öğrencilerinin sağlık sosyolojisi derslerinin önemine dair görüşlerini ortaya koymaktır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim döneminde temel bilim ve klinik bilim derslerini bir yıldır almış 2. ve 5. sınıf tıp fakültesi öğrencileriyle yapılmış, analitik kesitsel bir çalışmadır. Araştırmacı tarafından oluşturulan sağlık sosyolojisi ile ilgili bilgi, tutum, davranış anketi araştırmaya katılmayı kabul eden 147 (%58) öğrenciye uygulanmıştır. Fakülte öğrencilerine uygulanan bir araştırma programından dolayı araştırma yorgunluğu içinde olmalarının katılım oranının düşüklüğüne neden olduğu düşünülmektedir. Anketin ilk bölümünde sosyo-demografik bilgiler hakkında, ikinci bölümünde sağlık sosyolojisi hakkında genel düşüncelerine yönelik, üçüncü bölümünde ise sağlık sosyolojisi bilgi düzeyini ölçmeye yönelik likert tipi sorular bulunmaktadır. Sorularda; kültür, ekonomik düzey, cinsiyet, eğitim düzeyi ve mesleğin sağlık durumuna olan etkisi hakkındaki görüşlerin 1’den 5’e puanlanması istenmiştir. Verilere SPSS programında Ki-kare ve MannWhitney U testleri uygulanmıştır. Etik kurul onayı 11/204 karar numarası ile 21.09.2019 tarihinde alınmıştır. P değerinin anlamlılık düzeyi 0,05 kabul edilmiştir. Araştırma esnasında çıkar çatışması meydana gelmemiştir. Bulgular: Anketi dolduranların %64,6 (n=95)’sı kadınlardan, %59,2 (n=87)’si ikinci sınıflardan, %40,8 (n=60)’i beşinci sınıflardan oluşmaktadır. 2. sınıf öğrencilerinin %81,6 (n=71)’sı, 5.sınıf öğrencilerinin %60 (n=36)’ı, toplamda 107 öğrenci (%72,8) -hastayı anlamak ve güvenini kazanmak için mesleklerinde kendilerine faydalı olacağı- görüşüyle tıp öğrencilerinin sağlık sosyolojisi dersi alması gerektiğini düşünmektedir. Kalan 40 öğrenci (%37,2) ise teori ezberlemenin işlevsizliği ve tıbbi derslerinin fazlalığını -Zaten bir sürü aklımızda kalmayan dersimiz var- şeklinde ifade ederek bu görüşte olmadıklarını belirtmiştir. ‘Sizce sağlık sosyolojisi dersleri almak kariyerinizde fayda sağlar mı?’ sorusuna 2.sınıf öğrencilerinin %82,8’i, 5.sınıf öğrencilerinin %43,3’ü evet yanıtını vermiştir (p<0,001). Sağlık sosyolojisi kavramını önceden duymuş öğrencilerde sağlık sosyoloji dersinin tıp eğitimine eklenmesi gerektiğini (p<0,001) ve kariyerlerine fayda sağlayacağını (p=0,007) düşünenlerin oranı duymayanlara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir. Sağlık sosyolojisi eğitimi ‘kariyerime fayda sağlar’ diyen öğrencilerde kültür (p<0,001) ve eğitimin (p=0,004) bireyin sağlık durumuna etkisi olduğu görüşü, ‘kariyerime fayda sağlamaz’ diyenlere göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksek bulunmuştur.Sonuçlar ve Öneriler: Tıp fakültesi öğrencileri, sağlık sosyolojisi dersinin genellikle hastahekim ilişkisinde yararlı olabileceği görüşündedir. Sağlık sosyolojisi eğitiminin gerekmediğini düşünen öğrenciler, ezberci eğitimlerin hekimlik uygulamasında faydalı olmadığı deneyiminden dolayı kuram ezberi gerektiren dersler verilmesiyle ilgili sorunları vurgulamaktadır. Tıp eğitimi müfredatındaki sosyal bilimler eğitimlerinin sağlık perspektifinden verilmesi öğrencilerin motivasyonunu ve sosyal bilimlerin tıbbi alandaki faydasını arttıracaktır.
  • PublicationMetadata only
    Bezmialem Vakıf Ünivesitesi Tıp Fakültesi Sağlık Sosyolojisi Seçmeli Ders Alan Öğrencilerinin Sosyolojik Gözlem Raporlarının Tematik Analizi
    (2019-04-12T00:00:00Z) Özyıldırım, Bedia; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Giriş:Sağlıkta Sosyolojik bakış, hekimler açısından, bireylerin sağlık durumlarını etkileyen pek çok toplumsal yönelimi anlayarak tedaviyi yönetebilmek için yadsınamaz bir öneme sahiptir.Amaç:Sağlık Sosyolojisi seçmeli dersi alan öğrencilerin sağlıkta toplumsal etkilere yönelik gözlem ve tartışmalarını tanımlamaktır.Yöntem:Bezmialem Tıp Fakültesi 2. Sınıf Öğrencilerinden, 2018-2019 Güz Döneminde, Sağlık Sosyolojisi seçmeli dersini seçen 10 öğrencinin ödevleri, tematik analiz ile değerlendirilmiştir. Öğrencilere Sağlık Sosyolojisi kuramlarından Post Yapısalcılık, Sembolik Etkileşimcilik ve Yapısal işlevselcilik; sırasıyla Foucault, Goffman ve Parsons’un yaklaşımlarıyla aktarılmıştır. Öğrencilerden poliklinikteki hasta-hekim ilişkisi gözlemlerini adı geçen üç kuramla ilişkilendirerek yorumlamaları istenmiştir.Bulgular:Raporlardan elde edilen temalar; -Hasta talepleri-, -Hekimlerin hastaya yönelik tepkileri ve davranışları- ve -Hastalık ve tedavi ile ilgili toplumsal algılar- olarak ortaya çıkmıştır. Her bir tema hasta-hekim arasındaki güç ilişkileri açısından değerlendirilmiştir.Hasta talepleri temasında; hastaların tanı ve tedavilerine yönelik sorularının ve karar verme isteklerinin gerekçeleri sorgulanmıştır. Bu gerekçelerin kendi sağlıkları ile ilgili endişelerinden kaynaklandığı gözlemlenmiş ve hastalara yönelik empati geliştirilmiştir.Hekimlerin hasta taleplerine yönelik kimi zaman olumsuz tutumlarının toplumsal ve yapısal arka planı değerlendirilmiştir. Hekimin tutumunun tedavi başarısına etkisi, güven bağlamında tartışılmıştır.Medyanın sağlık algısına ve sağlık arama davranışına etkileri, hastaların aşı gibi koruyucu müdahalelere yönelik sorgulamaları etrafında tartışılmıştır. Medyanın yönlendirdiği hasta tutumu ile hekimlerin hastalardan beklentilerinin uyumsuzluğu tartışılmıştır.Sonuç:Öğrencilerin bu raporları hazırlarken; hasta ile empati kurabilme, hastanın direnç gösterme nedenlerini değerlendirebilme, hekime güveni sağlayacak profesyonel becerileri tartışabilme gibi bakış açıları kazandıkları görülmektedir.Öğrenciler bu perspektifle; profesyonel hayatlarında klinik, iletişim, yönetim gibi pek çok alanda onlara fayda sağlayacak eleştirel bakış açıları geliştirebilmişlerdir.
  • PublicationMetadata only
    Evaluation of the Effects of Raisins and Hazelnuts Added To the Diet on Lipid Profiles and Anthropometric Measurements in Women with Hyperlipidemia
    (2019-10-01T00:00:00Z) Özyıldırım, Bedia; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Objective:The positive effects of nuts and grape products on lipid profiles have been proved by epidemiological and clinical studies. However, studies investigating the effect of raisins on lipid profiles are limited. The aim of this study was to compare the effects of consuming a cardioprotective control diet, and the cardioprotective diet containing either raisins, hazelnuts, or a combination of raisins and hazelnuts in hyperlipidemic obese women in terms of lipid profiles and anthropometric measurements.Methods:Thirty-seven hyperlipidemic obese women were involved in a parallel controlled randomized clinical trial. Participants were randomly divided into four groups. The control group consumed a cardioprotective diet for six weeks while the other participants consumed 50 g/day hazelnut, 50 g/day raisins or 50 g/day hazelnut +50 g/day raisins in a cardioprotective diet. Blood lipids, blood glucose levels, blood pressure, and anthropometric measurements were measured at the beginning and at the end of the study.Results:There was not any significant difference between groups in terms of lipid profiles, blood glucose, blood pressure and anthropometric measurements (all p>0.05). Compared with initial measurements, total cholesterol, low density lipoprotein cholesterol, and body mass index levels decreased statistically significantly
  • PublicationMetadata only
    COVID-19 PANDEMİSİNDE Hastalık / Hastane Yönetimi
    (2021-10-01T00:00:00Z) Özyıldırım, Bedia; Sandıklı, Büşra; Acar, Ceyda; Türkoğlu, Sezanur Nazlı; ÖZYILDIRIM, BEDİA; TÜRKOĞLU, SEZANUR NAZLI
  • PublicationMetadata only
    Evaluation of Knowledge, Approaches and Behaviors on HPV Vaccination in Bezmialem Vakif University Students
    (2021-04-01T00:00:00Z) Aslan, Tuluu İpek; Balcı, Ayşe Nur; Acar, Ceyda; Toluk, Özlem; ÖZYILDIRIM, BEDİA; TOLUK, ÖZLEM
  • PublicationMetadata only
    Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitiminde Topluma Dayalı Tıp Eğitimi ve Toplumu Tanıma Program Uygulamalarının Değerlendirilmesi
    (2020-10-14T00:00:00Z) Acar, Ceyda; Özçelik, Semra; Özyıldırım, Bedia; ÖZÇELİK, SEMRA; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitiminde Topluma Dayalı Tıp Eğitimi ve Toplumu Tanıma Program Uygulamalarının DeğerlendirilmesiSemra Özçeliksemraozcelik@bezmialem.edu.tr, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı, Fatih, İstanbulCeyda Acarcacar@bezmialem.edu.tr, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı AD, Fatih, İstanbulBedia Ayhan Özyıldırımbozyildirim@bezmialem.edu.tr, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Fatih, İstanbulGiriş:Dünya Sağlık Örgütü, Ulusal ve Uluslararası Akreditasyon Kuruluşları, hekim adaylarının yaşadıkları toplumun sağlık sorunlarını ve sağlık sistemini görebilecekleri, tanıyabilecekleri ortamlarda da eğitim almaları gerektiğini vurgulamaktadır.Amaç:Çalışmada Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi eğitim programımızda yer alan topluma dayalı tıp eğitimi ve toplumu tanıma program uygulamalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Topluma dayalı tıp eğitimi ve toplumu tanıma program uygulamaları için tıp eğitimimizin ilk döneminden itibaren; Toplum Sağlığı Merkezleri (TSM), Aile Sağlığı Merkezleri (ASM), Sosyal Hizmet Kurumlarından Çocuk Evleri, Darülaceze, Verem Savaş Dispanseri ziyaretleri yanı sıra toplum içinde eğitim ve hizmet projesi olarak -Bezmialem Halk Sağlığı Günleri-ve Adli Tıp Kurumu, uygulama alanları olarak planlanmıştır. Tüm uygulamalar eğitim programında önceden belirlenen tarihlerde yapılmış ve öğrencilerden alınan yazılı geri bildirimleri içeren raporlar tematik olarak değerlendirilmiştir. Raporlar her bir program için ayrı ayrı alınmış olup, her bir program farklı bir kategori olarak değerlendirilmiştir. Raporlardaki içerikler; uygulama ve gözlemlerin içerik açısından verimliliği, uygulama ve gözlemlerin öğreticiliği açısından amaca uygunluk, organizasyonun yeterliliği başlıklarında temalandırılmıştır.Bulgular:Öğrenciler, yapılan topluma dayalı eğitim programlarında ziyaret ettikleri kurumların işleyişlerine, hasta-hekim ilişkisine, sosyal sorumluluk kazanabilmelerine, toplumsal sorunlara duyarlılık kazanabilmelerine, ekip çalışması beceri ve farkındalıklarını geliştirdikleri görülmektedir. Öğrencilerin beceri ve farkındalıklarının geliştirilmesi tıp eğitimi açısından, topluma yönelik tıp eğitimi uygulamaları öğrenim hedefi olarak çok önemlidir. Öğrenciler programın verimli olduğunu, ziyaret sırasında öğrendikleri bilgilerin fazlalığı ile ifade etmişlerdir.Öğrenciler, mesleki yaşamları içinde faydalanacakları bilgiler edindiklerini düşündüklerinden stajın daha verimli olduğu düşünülmektedir. Öğrenciler, staj sırasındaki eğiticilerin tutumları ve bilgileri açısından da eğitimi değerlendirmişlerdir. Eğitimin verimliliğini etkileyen unsurlardan olan eğitici öğrenci ilişkisi ile eğiticinin konuya hakimiyetinin stajların verimliliğini arttırdığı görülmektedir. Öğrenciler organizasyona yönelik geri bildirimlerinde, envanter ve planlamaya yönelik bazı eleştirilerle, katılımcı bir eğitim gerçekleştirildiğini göstermektedirler.Sonuç:Topluma dayalı tıp eğitimi programlarında amaçlanan başlıklar genel olarak, öğrencilerin kurumların işleyişlerini öğrenmesini, toplumda sık görülen sağlık sorunlarını bilmesini, öğrencilerin hasta-hekim ilişkisine dair becerilerini geliştirmesini, toplumsal sorumluluk ve duyarlılık geliştirmesini, ekip çalışması becerilerini geliştirmesini sağlamak olarak özetlenebilir. Bu bağlamda öğrencilerin geri bildirimlerinden amaçlara ulaşıldığı anlaşılmaktadır.Çalışmamızda öğrencilerin eğitimin motivasyonlarını dolayısıyla eğitimin etkinliğini arttıran öğeler de eğiticilerin olumlu tavrı ve konuya hakimiyetleri, öğrencilerin mesleki yaşantılarında karşılaşacaklarını düşündükleri alanlarla ilgili bilgilerin verilmesi, eğitimde öğrenci katılımının sağlanması olarak ortaya çıkmaktadır.Anahtar KelimelerTopluma Dayalı Tıp Eğitimi, Toplumu tanıma programları, Toplum ziyaretleri
  • PublicationMetadata only
    İNTÖRNLERİN HALK SAĞLIĞI STAJI GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRME RAPORU
    (2019-12-27T00:00:00Z) BALCI YAPALAK, AYŞE NUR; Acar, Ceyda; Özyıldırım, Bedia; BALCI YAPALAK, AYŞE NUR; ÖZYILDIRIM, BEDİA
  • PublicationUnknown
    The knowledge and attitudes towards recent regulations on complementary and alternative medicine among students and faculty members in Bezmialem University School of Medicine(BVUSOM)
    (2019-10-01T00:00:00Z) Özyıldırım, Bedia; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Turkish government published a -Regulation on Traditional and Complementary Medical Therapies’ (CAM) in 2014. We aimed at assessing the knowledge and the thoughts of medical students and faculty members of BVUSOM on this regulation of Ministry of Health. All the students and faculty members were included in the research (in 2017-2018 academic year). Five hundred thirteen medical faculty students (68.8% of all students) and 90 teaching faculty members (57.7% of the all faculty members) participated to the study. One hundred and forty-eight (28.8%) of the students and 57 (63.3%) of faculty members reported that they know the legal regulation. At least one of the treatment methods suggested in the regulation was applied by 83 (16.2%) of the students. Four hundred (77.9%) of the students and 61 (67.8%) of the faculty members would like to be educated well enough so that they could treat their patients in any area of CAM. Medical students were more likely to show interest in receiving a training in CAM techniques than faculty members (p=0.03).As CAM is still very new area of interest in Turkey. There are several strategies to integrate it to current medical education, including: embedding lectures, organizing multidisciplinary meetings, scheduling elective rotations and informing faculty members.