Person:
ÖZYILDIRIM, BEDİA

Loading...
Profile Picture
Google ScholarScopusORCIDPublons
Status
Organizational Units
Organizational Unit
Job Title
First Name
BEDİA
Last Name
ÖZYILDIRIM
Name
Email Address
Birth Date

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • PublicationMetadata only
    Research on services requests and utilisation status and satisfaction in family health center in Istanbul
    (2022-09-01) ELKİN N.; ÖNAL A. E.; ÖZYILDIRIM B.; GÖKÇAY E. G.; ÖZYILDIRIM, BEDİA
  • PublicationMetadata only
    Knowledge, Attitudes and Behaviors of 4th Year Students of Faculty of Medicine and Faculty of Pharmacy in Bezmialem Vakif University about Rational Medicine and Its Use
    (2021-06-01) Kaner Z. S.; Özyıldırım B.; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Introduction: The use of wrong, unnecessary, ineffective and costly drugs all over the world causes problems of various dimensions. These effects include increased morbidity and mortality rates. For these reasons, various solutions have been tried to be produced and developed in the world. In this context, \"Rational Drug Use\" studies have been initiated in the world. Physicians, pharmacists, other groups can be considered as responsible parties in raising awareness on rational drug use and raising public awareness. In this study, it was aimed to evaluate the knowledge, attitudes and behaviors of the students of the Faculties of Medicine and Pharmacy about rational drug use in order to raise the awareness about rational drug use in future physicians and pharmacists. Method: In the evaluation of knowledge, attitudes and behaviors regarding rational drug use, Bezmialem Vakif University 4th year Medicine and 4th year Pharmacy students in the 2019/2020 academic year were selected as the study universe. In the population of the study, Bezmialem Vakif University Faculties of Medicine (88) and Pharmacy (39) students were included, and there was no exclusion criterion in the selection of the universe. A 15-question questionnaire was applied to evaluate knowledge, attitudes and behaviors regarding rational drug use. The questionnaire to be applied was prepared on the internet using google forms. Results: In the 15-question survey study, a significant difference was found between the 11th (p=0.023) and 15th (<0.001) questions. While pharmacy students used the medication until their complaints were over, medical students preferred to use the medication until the end of the medication. While pharmacy students learned about drug side effects from the pharmacist, medical students preferred to learn from the physician. There was not a meaningful result in other questions. Conclusion: Students trust people in the field in which they are studying. Key words: Rationaldruguse
  • PublicationMetadata only
    Koronavirüs Hastalığı 2019 (COVID-19) Nedenli Evde İzole Olan Bir Sağlık Kuruluşu Çalışanlarının Günlük Semptom Takibi
    (2022-06-01T00:00:00Z) Türkoğlu, Sezanur Nazlı; ÖZYILDIRIM, BEDİA; TÜRKOĞLU, SEZANUR NAZLI
  • PublicationMetadata only
    COVID-19 PANDEMİSİNDE Hastalık / Hastane Yönetimi
    (2021-10-01T00:00:00Z) Özyıldırım, Bedia; Sandıklı, Büşra; Acar, Ceyda; Türkoğlu, Sezanur Nazlı; ÖZYILDIRIM, BEDİA; TÜRKOĞLU, SEZANUR NAZLI
  • PublicationMetadata only
    Evaluation of Knowledge, Approaches and Behaviors on HPV Vaccination in Bezmialem Vakif University Students
    (2021-04-01T00:00:00Z) Aslan, Tuluu İpek; Balcı, Ayşe Nur; Acar, Ceyda; Toluk, Özlem; ÖZYILDIRIM, BEDİA; TOLUK, ÖZLEM
  • PublicationMetadata only
    Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitiminde Topluma Dayalı Tıp Eğitimi ve Toplumu Tanıma Program Uygulamalarının Değerlendirilmesi
    (2020-10-14T00:00:00Z) Acar, Ceyda; Özçelik, Semra; Özyıldırım, Bedia; ÖZÇELİK, SEMRA; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitiminde Topluma Dayalı Tıp Eğitimi ve Toplumu Tanıma Program Uygulamalarının DeğerlendirilmesiSemra Özçeliksemraozcelik@bezmialem.edu.tr, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı, Fatih, İstanbulCeyda Acarcacar@bezmialem.edu.tr, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı AD, Fatih, İstanbulBedia Ayhan Özyıldırımbozyildirim@bezmialem.edu.tr, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Fatih, İstanbulGiriş:Dünya Sağlık Örgütü, Ulusal ve Uluslararası Akreditasyon Kuruluşları, hekim adaylarının yaşadıkları toplumun sağlık sorunlarını ve sağlık sistemini görebilecekleri, tanıyabilecekleri ortamlarda da eğitim almaları gerektiğini vurgulamaktadır.Amaç:Çalışmada Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi eğitim programımızda yer alan topluma dayalı tıp eğitimi ve toplumu tanıma program uygulamalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Topluma dayalı tıp eğitimi ve toplumu tanıma program uygulamaları için tıp eğitimimizin ilk döneminden itibaren; Toplum Sağlığı Merkezleri (TSM), Aile Sağlığı Merkezleri (ASM), Sosyal Hizmet Kurumlarından Çocuk Evleri, Darülaceze, Verem Savaş Dispanseri ziyaretleri yanı sıra toplum içinde eğitim ve hizmet projesi olarak -Bezmialem Halk Sağlığı Günleri-ve Adli Tıp Kurumu, uygulama alanları olarak planlanmıştır. Tüm uygulamalar eğitim programında önceden belirlenen tarihlerde yapılmış ve öğrencilerden alınan yazılı geri bildirimleri içeren raporlar tematik olarak değerlendirilmiştir. Raporlar her bir program için ayrı ayrı alınmış olup, her bir program farklı bir kategori olarak değerlendirilmiştir. Raporlardaki içerikler; uygulama ve gözlemlerin içerik açısından verimliliği, uygulama ve gözlemlerin öğreticiliği açısından amaca uygunluk, organizasyonun yeterliliği başlıklarında temalandırılmıştır.Bulgular:Öğrenciler, yapılan topluma dayalı eğitim programlarında ziyaret ettikleri kurumların işleyişlerine, hasta-hekim ilişkisine, sosyal sorumluluk kazanabilmelerine, toplumsal sorunlara duyarlılık kazanabilmelerine, ekip çalışması beceri ve farkındalıklarını geliştirdikleri görülmektedir. Öğrencilerin beceri ve farkındalıklarının geliştirilmesi tıp eğitimi açısından, topluma yönelik tıp eğitimi uygulamaları öğrenim hedefi olarak çok önemlidir. Öğrenciler programın verimli olduğunu, ziyaret sırasında öğrendikleri bilgilerin fazlalığı ile ifade etmişlerdir.Öğrenciler, mesleki yaşamları içinde faydalanacakları bilgiler edindiklerini düşündüklerinden stajın daha verimli olduğu düşünülmektedir. Öğrenciler, staj sırasındaki eğiticilerin tutumları ve bilgileri açısından da eğitimi değerlendirmişlerdir. Eğitimin verimliliğini etkileyen unsurlardan olan eğitici öğrenci ilişkisi ile eğiticinin konuya hakimiyetinin stajların verimliliğini arttırdığı görülmektedir. Öğrenciler organizasyona yönelik geri bildirimlerinde, envanter ve planlamaya yönelik bazı eleştirilerle, katılımcı bir eğitim gerçekleştirildiğini göstermektedirler.Sonuç:Topluma dayalı tıp eğitimi programlarında amaçlanan başlıklar genel olarak, öğrencilerin kurumların işleyişlerini öğrenmesini, toplumda sık görülen sağlık sorunlarını bilmesini, öğrencilerin hasta-hekim ilişkisine dair becerilerini geliştirmesini, toplumsal sorumluluk ve duyarlılık geliştirmesini, ekip çalışması becerilerini geliştirmesini sağlamak olarak özetlenebilir. Bu bağlamda öğrencilerin geri bildirimlerinden amaçlara ulaşıldığı anlaşılmaktadır.Çalışmamızda öğrencilerin eğitimin motivasyonlarını dolayısıyla eğitimin etkinliğini arttıran öğeler de eğiticilerin olumlu tavrı ve konuya hakimiyetleri, öğrencilerin mesleki yaşantılarında karşılaşacaklarını düşündükleri alanlarla ilgili bilgilerin verilmesi, eğitimde öğrenci katılımının sağlanması olarak ortaya çıkmaktadır.Anahtar KelimelerTopluma Dayalı Tıp Eğitimi, Toplumu tanıma programları, Toplum ziyaretleri
  • PublicationMetadata only
    Postpartum Depresyon Gelişiminde Psikososyal Faktörler; Bir Vaka Kontrol Çalışması
    (2022-08-01T00:00:00Z) Türkoğlu, Sezanur Nazlı; TÜRKOĞLU, SEZANUR NAZLI; ÖZYILDIRIM, BEDİA
  • PublicationOpen Access
    Evaluation of Community Based Medical Education Program in Bezmialem Vakıf University Faculty of Medicine Education
    (2020-07-01T00:00:00Z) ÖZÇELİK, SEMRA; ÖZYILDIRIM, BEDİA; Acar, Ceyda; ÖZYILDIRIM, BEDİA; ÖZÇELİK, SEMRA
    Objective: The World Health Organization, National and international accreditation bodies emphasize that physician candidates should also receive training in environments where they can see and recognize the health problems and health system of the society in which they live. The aim of this study is to evaluate community-based medical education practices in Bezmialem Vakif Faculty of Medicine education program. Methods: Beginning from the first period of our medical education for community based medical education and community recognition program practices; visits to community health centers, family health centers, childrens' houses from social work instutitions, hospice, tuberculosis dispensary, as well as Bezmialem Public Health Days as an education and service project in society and the Forensic Medicine Institute has been planned as application areas. All applications were made in the training program on predetermined dates and the feedbacks received from the students were evaluated using the thematic analysis method. The feedback of each program was evaluated as a separate category and analyzed on the themes of education efficiency, fitness for purpose, adequacy of the organization. Results: The students expressed their satisfaction with these educational activities and community visits to the community. However, they stated that the applications in the pre-clinical period were close to exam dates, problems such as disruptions in transportation, that they wanted to communicate with more people in the institutions they went to and that the applications should be extended for a longer period of time. Conclusion: Physicians need to be aware of the health and social problems of the society in which they live and to be aware of them. It has been determined that the applications of our faculty are well integrated into the educational programs and that many of the knowledge they have gained in theory has strengthened in the application areas in the primary care. Children's Houses and Darulaceze visits have been found to be beneficial for preclinical students in terms of getting to know the community and raising awareness. The students' suggestions were discussed in the relevant boards and reflected in the next year's curriculum.
  • PublicationMetadata only
    Investigation of the Effects of Nutrional Habits at Bezmialem Vakıf University of Medical Students on Academic Achievement
    (2023-03-01) Çamağaç E.; Türkoğlu S. N.; Özyıldırım B.; TÜRKOĞLU, SEZANUR NAZLI; ÖZYILDIRIM, BEDİA
  • PublicationMetadata only
    Ergonomic risk assessment of working postures of nurses working in a medical faculty hospital with REBA and RULA methods
    (2023-10-01) Ayvaz Ö.; ÖZYILDIRIM B.; İşsever H.; Öztan G.; ATAK M.; Özel S.; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    The aim of the study is to reach objective results about the ergonomic risks of nurses’ working postures not only by using questionnaires but also by using Rapid Entire Body Assessment (REBA) and Rapid Upper Limb Assessment (RULA) methods, which are risk assessment methods used in engineering fields. This study is a cross-sectional study. First of all, 383 nurses were evaluated with a survey. 91.4% of the nurses were women and 6.5% were men. Average age (female: 38.20; male: 31.5), average weight (female: 65.60 kg; male: 81.50 kg), average height (female: 162.7 cm; male: 176.80 cm) and average body mass index (female: 24.80; male: 26) were calculated. In the hospital, which we grouped into in the hospital, which we divided into eight workstations, the REBA and RULA scores of the three nurses working at each workstation were calculated and the average REBA and RULA scores of the workstations were determined. The percentage of those who experienced musculoskeletal pain in the last 1 year at each workstation and the mean REBA–RULA scores were as follows; ward (92%; 6.92–5.69), operating room (98%; 10–7), emergency department (100%; 6.08–5.33), outpatient clinic (75%; 5.5–5.16), intensive care (94%; 6.21–5.57), administrative affairs (94%; 5–5), laboratory (95%; 5.80–5.2) and interventional procedure (92%; 6.4–5.4). In these stations, the highest scores were seen in the operating room. In the questionnaire, 92.46% of the nurses reported having complaints in at least one part of the musculoskeletal system in the last year. The hospital weighted mean score was REBA 6.86 and RULA 5.71. When REBA and RULA measurements were evaluated, it was determined that the risk in the departments where the nurses worked was generally at the medium risk level. REBA and RULA scores indicate that ergonomic changes and adjustments should be made. For this determination, the risks of working postures should be determined with quantitative methods.