Person:
ÖZYILDIRIM, BEDİA

Loading...
Profile Picture

Status

Organizational Units

Organizational Unit

Job Title

First Name

BEDİA

Last Name

ÖZYILDIRIM

Name

Email Address

Birth Date

Search Results

Now showing 1 - 10 of 25
  • Publication
    Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sağlık Sosyolojisi Dersinin Gerekliliğine Yönelik Algısı
    (2019-11-30T00:00:00Z) Ünlü, Eyyub Selim; Mutluer, Beste; Acar, Ceyda; Balcı Yapalak, Ayşe Nur; Şentürk, Yasemen; Özyıldırım, Bedia; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Giriş ve Amaç: Sağlık sosyolojisinin, insan sağlığının sosyal belirleyicilerini anlayarak teşhis ve tedavi süreçlerindeki başarısıyla beraber toplum sağlığının geliştirilmesi açısından tıptaki yeri önemlidir. Öğrencilerin sağlık sosyolojisi hakkındaki görüşleri eğitimdeki motivasyonlarını etkilemektedir. Araştırmanın amacı tıp fakültesi öğrencilerinin sağlık sosyolojisi derslerinin önemine dair görüşlerini ortaya koymaktır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim döneminde temel bilim ve klinik bilim derslerini bir yıldır almış 2. ve 5. sınıf tıp fakültesi öğrencileriyle yapılmış, analitik kesitsel bir çalışmadır. Araştırmacı tarafından oluşturulan sağlık sosyolojisi ile ilgili bilgi, tutum, davranış anketi araştırmaya katılmayı kabul eden 147 (%58) öğrenciye uygulanmıştır. Fakülte öğrencilerine uygulanan bir araştırma programından dolayı araştırma yorgunluğu içinde olmalarının katılım oranının düşüklüğüne neden olduğu düşünülmektedir. Anketin ilk bölümünde sosyo-demografik bilgiler hakkında, ikinci bölümünde sağlık sosyolojisi hakkında genel düşüncelerine yönelik, üçüncü bölümünde ise sağlık sosyolojisi bilgi düzeyini ölçmeye yönelik likert tipi sorular bulunmaktadır. Sorularda; kültür, ekonomik düzey, cinsiyet, eğitim düzeyi ve mesleğin sağlık durumuna olan etkisi hakkındaki görüşlerin 1’den 5’e puanlanması istenmiştir. Verilere SPSS programında Ki-kare ve MannWhitney U testleri uygulanmıştır. Etik kurul onayı 11/204 karar numarası ile 21.09.2019 tarihinde alınmıştır. P değerinin anlamlılık düzeyi 0,05 kabul edilmiştir. Araştırma esnasında çıkar çatışması meydana gelmemiştir. Bulgular: Anketi dolduranların %64,6 (n=95)’sı kadınlardan, %59,2 (n=87)’si ikinci sınıflardan, %40,8 (n=60)’i beşinci sınıflardan oluşmaktadır. 2. sınıf öğrencilerinin %81,6 (n=71)’sı, 5.sınıf öğrencilerinin %60 (n=36)’ı, toplamda 107 öğrenci (%72,8) -hastayı anlamak ve güvenini kazanmak için mesleklerinde kendilerine faydalı olacağı- görüşüyle tıp öğrencilerinin sağlık sosyolojisi dersi alması gerektiğini düşünmektedir. Kalan 40 öğrenci (%37,2) ise teori ezberlemenin işlevsizliği ve tıbbi derslerinin fazlalığını -Zaten bir sürü aklımızda kalmayan dersimiz var- şeklinde ifade ederek bu görüşte olmadıklarını belirtmiştir. ‘Sizce sağlık sosyolojisi dersleri almak kariyerinizde fayda sağlar mı?’ sorusuna 2.sınıf öğrencilerinin %82,8’i, 5.sınıf öğrencilerinin %43,3’ü evet yanıtını vermiştir (p<0,001). Sağlık sosyolojisi kavramını önceden duymuş öğrencilerde sağlık sosyoloji dersinin tıp eğitimine eklenmesi gerektiğini (p<0,001) ve kariyerlerine fayda sağlayacağını (p=0,007) düşünenlerin oranı duymayanlara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir. Sağlık sosyolojisi eğitimi ‘kariyerime fayda sağlar’ diyen öğrencilerde kültür (p<0,001) ve eğitimin (p=0,004) bireyin sağlık durumuna etkisi olduğu görüşü, ‘kariyerime fayda sağlamaz’ diyenlere göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksek bulunmuştur.Sonuçlar ve Öneriler: Tıp fakültesi öğrencileri, sağlık sosyolojisi dersinin genellikle hastahekim ilişkisinde yararlı olabileceği görüşündedir. Sağlık sosyolojisi eğitiminin gerekmediğini düşünen öğrenciler, ezberci eğitimlerin hekimlik uygulamasında faydalı olmadığı deneyiminden dolayı kuram ezberi gerektiren dersler verilmesiyle ilgili sorunları vurgulamaktadır. Tıp eğitimi müfredatındaki sosyal bilimler eğitimlerinin sağlık perspektifinden verilmesi öğrencilerin motivasyonunu ve sosyal bilimlerin tıbbi alandaki faydasını arttıracaktır.
  • Publication
    Research on Services Requests and Utilisation Status and Satisfaction in a Family Health Center in Istanbul
    (2023-12-01) ELKİN N.; ÖNAL A. E.; ÖZYILDIRIM B.; GÖKÇAY E. G.; ÖZYILDIRIM, BEDİA
  • Publication
    RESPIRATORY FUNCTIONS OF THE PEOPLE WORKING IN SOLID WASTE STORAGE CENTERS IN ISTANBUL
    (2011-01-01T00:00:00Z) İŞSEVER, Halim; Ozyildirim, BEDİA; Ince, Nurhan; Ince, Haluk; Bayraktarli, Recep; Isik, Erol; AYVAZ, Özkan; Gelincik, Asli Akkor; ERELEL, Mustafa; Ozdilli, Kusrat; Gungor, Gunay Yilmaz; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    Objective: Solid storage sanitarian workers are exposed to many chemical and physical hazards. The aim of this study is to find out the environmental effects of the work-places on the respiratory functions of the people working in solid waste storage centers.
  • Publication
    Assessment of the Level of Knowledge and Attitudes About AIDS Among Medical Faculty Students in Bezmialem Vakıf University
    (2024-03-01) Ayhan G.; Akçakaya F. B.; Özyıldırım B.; AKÇAKAYA, FATMA BETÜL; ÖZYILDIRIM, BEDİA
  • Publication
    Ergonomic risk assessment of working postures of nurses working in a medical faculty hospital with REBA and RULA methods
    (2023-10-01) Ayvaz Ö.; ÖZYILDIRIM B.; İşsever H.; Öztan G.; ATAK M.; Özel S.; ÖZYILDIRIM, BEDİA
    The aim of the study is to reach objective results about the ergonomic risks of nurses’ working postures not only by using questionnaires but also by using Rapid Entire Body Assessment (REBA) and Rapid Upper Limb Assessment (RULA) methods, which are risk assessment methods used in engineering fields. This study is a cross-sectional study. First of all, 383 nurses were evaluated with a survey. 91.4% of the nurses were women and 6.5% were men. Average age (female: 38.20; male: 31.5), average weight (female: 65.60 kg; male: 81.50 kg), average height (female: 162.7 cm; male: 176.80 cm) and average body mass index (female: 24.80; male: 26) were calculated. In the hospital, which we grouped into in the hospital, which we divided into eight workstations, the REBA and RULA scores of the three nurses working at each workstation were calculated and the average REBA and RULA scores of the workstations were determined. The percentage of those who experienced musculoskeletal pain in the last 1 year at each workstation and the mean REBA–RULA scores were as follows; ward (92%; 6.92–5.69), operating room (98%; 10–7), emergency department (100%; 6.08–5.33), outpatient clinic (75%; 5.5–5.16), intensive care (94%; 6.21–5.57), administrative affairs (94%; 5–5), laboratory (95%; 5.80–5.2) and interventional procedure (92%; 6.4–5.4). In these stations, the highest scores were seen in the operating room. In the questionnaire, 92.46% of the nurses reported having complaints in at least one part of the musculoskeletal system in the last year. The hospital weighted mean score was REBA 6.86 and RULA 5.71. When REBA and RULA measurements were evaluated, it was determined that the risk in the departments where the nurses worked was generally at the medium risk level. REBA and RULA scores indicate that ergonomic changes and adjustments should be made. For this determination, the risks of working postures should be determined with quantitative methods.
  • Publication
    COVID-19 PANDEMİSİNDE Hastalık / Hastane Yönetimi
    (2021-10-01T00:00:00Z) Özyıldırım, Bedia; Sandıklı, Büşra; Acar, Ceyda; Türkoğlu, Sezanur Nazlı; ÖZYILDIRIM, BEDİA; TÜRKOĞLU, SEZANUR NAZLI
  • Publication
    Evaluation of Community Based Medical Education Program in Bezmialem Vakıf University Faculty of Medicine Education
    (2020-07-01T00:00:00Z) ÖZÇELİK, SEMRA; ÖZYILDIRIM, BEDİA; Acar, Ceyda; ÖZYILDIRIM, BEDİA; ÖZÇELİK, SEMRA
    Objective: The World Health Organization, National and international accreditation bodies emphasize that physician candidates should also receive training in environments where they can see and recognize the health problems and health system of the society in which they live. The aim of this study is to evaluate community-based medical education practices in Bezmialem Vakif Faculty of Medicine education program. Methods: Beginning from the first period of our medical education for community based medical education and community recognition program practices; visits to community health centers, family health centers, childrens' houses from social work instutitions, hospice, tuberculosis dispensary, as well as Bezmialem Public Health Days as an education and service project in society and the Forensic Medicine Institute has been planned as application areas. All applications were made in the training program on predetermined dates and the feedbacks received from the students were evaluated using the thematic analysis method. The feedback of each program was evaluated as a separate category and analyzed on the themes of education efficiency, fitness for purpose, adequacy of the organization. Results: The students expressed their satisfaction with these educational activities and community visits to the community. However, they stated that the applications in the pre-clinical period were close to exam dates, problems such as disruptions in transportation, that they wanted to communicate with more people in the institutions they went to and that the applications should be extended for a longer period of time. Conclusion: Physicians need to be aware of the health and social problems of the society in which they live and to be aware of them. It has been determined that the applications of our faculty are well integrated into the educational programs and that many of the knowledge they have gained in theory has strengthened in the application areas in the primary care. Children's Houses and Darulaceze visits have been found to be beneficial for preclinical students in terms of getting to know the community and raising awareness. The students' suggestions were discussed in the relevant boards and reflected in the next year's curriculum.
  • Publication
    Evaluation of Knowledge, Approaches and Behaviors on HPV Vaccination in Bezmialem Vakif University Students
    (2021-04-01T00:00:00Z) Aslan, Tuluu İpek; Balcı, Ayşe Nur; Acar, Ceyda; Toluk, Özlem; ÖZYILDIRIM, BEDİA; TOLUK, ÖZLEM
  • Publication
    Koronavirüs Hastalığı 2019 (COVID-19) Nedenli Evde İzole Olan Bir Sağlık Kuruluşu Çalışanlarının Günlük Semptom Takibi
    (2022-06-01T00:00:00Z) Türkoğlu, Sezanur Nazlı; ÖZYILDIRIM, BEDİA; TÜRKOĞLU, SEZANUR NAZLI