Person:
ŞENTÜRK, EROL

Loading...
Profile Picture
Status
Organizational Units
Job Title
First Name
EROL
Last Name
ŞENTÜRK
Name
Email Address
Birth Date

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationMetadata only
    Monopolar elektrokoterin farklı güçlerde orta kulağa uygulanmasının iç kulağa etkisi
    (2022-11-20) Doğan R.; Çelik İ.; Başöz M.; Gedik Ö.; Yenigün A.; Eren S. B.; Şentürk E.; Özturan O.; DOĞAN, REMZI; ÇELİK, İSMAİL; BAŞÖZ, MELIHA; GEDİK, ÖZGE; YENİGÜN, ALPER; EREN, SABRİ BAKİ; ŞENTÜRK, EROL; ÖZTURAN, ORHAN
    AMAÇ: Çoğu ameliyatta kesi ve kanama kontrolü üçün monopolarelektrokoter yaygın olarak kullanılan cerrrahi bir enstrümandır. Ancakmonopolar elektorkoterin iç kulak üzerine etkisi bilinmemektedir.Çalışmamızda monopolar elektrokoterin iç kulak üzerine etkisinin odyo-lojik ve histopatolojik olarak incelenmesi amaçlandı.GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışmamıza 32 adet sağlıklı dişi SpragueDawley sıçan (200-240 gr) dahil edildi. Ratlar her biri sekizerli olacakşekilde dört gruba ayrıldı.Grup 1: Monopolar elektrokoter-5WGrup 2: Monopolar elektrokoter-10WGrup 3: Monopolar elektrokoter-20WGrup 4: KontrolTüm gruplardaki ratlara bazal odyometrik ölçümler (DistorsiyonProduct Otoakustik Emisyon (DPOAE) ve Auditory Branstem Respones(ABR)) yapıldı.Grup 1,2 ve 3 e bazal odiyometrik ölçümler yapıldıktan sonra pro-montorium üzerine transtimpanik olarak monopolar elektrokoterin iğneucu ile mikroskop altında 2sn koterizasyon yapıldı. Kontrol grubuna her-hangibir işlem uygulanmadı. Tüm gruplarda çalışmanın 7 ve 14. günle-rinde odiyometrik ölçümler tekrarlandı.Çalışmanın odyolojik aşaması bittikten sonra ratların kokleaları eksizeedildi ve histopatolojik değerlendirme yapıldıBULGULAR: Grup 1,2,3 ve 4 ün bazal 7 ve 14. günlerindeki yüksekfrekans DPOAE amplitütleri (701 Hz, 997 Hz, 1401 Hz, 1977 Hz, 2834.Hz, 4002 Hz, 5636 Hz, 7988 Hz, 11288 Hz, 15991 Hz, 22608 Hz)(veABR eşikleri (10 kHz, 16kHz, 20 KhZ, 32kHz) arasında anlamlı farkyoktu (p>0,05).Tüm gruplarda kokleadaki spiral ganglion hücrelerinde ve sinir lifle-rinde hem hidropik dejenerasyon hemde nükleer kayıp gözlenmedi. Herüç grupda da histopatolojik değerlendirmede normal koklea yapısı göz-lenmiş olup gruplar arasında anlamlı fark bulunmamaktadır (p>0.05)SONUÇ: Farklı güçlerde (5W,10W ve 20 W) monopolar elektorkoteruygulaması sonrasında 7 ve 14. günlerde yapılan odyolojik ve hsitopa-tolojik değerlendirmelerde iç kulakta herhangibir zararlı etki saptanma-mıştır. Bu çalışma iç kulağın yakınında monopolar elektrokoterin güven-le kullanılabileceğini düşündümektedir.
  • PublicationMetadata only
    Factors Affecting the Level of Reflective Thinking and Clinical Decision-Making Skills in Medical Faculty Students
    (2023-01-01) Hafiz A. M.; ŞENTÜRK E.; Teker C.; Sarikaya O.; ŞENTÜRK, EROL
    Objectives: The aim of this study is to evaluate the reflection skills of students at the Faculty of Medicine and the factors influencing these skills, as well as to measure the impact of students\" reflection skills on their clinical decision-making.Methods: This study is an educational research project conducted on fifth-year Ear Nose Throat (ENT) interns at Vakif University\"s Faculty of Medicine. The \"Reflective Thinking Level Determination Scale\" and the \"Clinical Decision-Making Scale,\" which are valid and reliable, were used to assess the reflection skills and clinical decision-making abilities of the 125 students participating in the study.Results: In our study, the mean score of the sub-dimensions of the Groningen Reflection Skills Scale was 77.04 +/- 5.14 for the fifthyear student population surveyed. Scores from the \"Self-Reflection\" and \"Reflective Communication\" sub-dimensions of the Groningen Reflection Skills Scale were compared based on gender, participation in summer internships, receipt of scholarships, membership in social sciences clubs, place of residence, school attended, diary-keeping habits, study styles, and cities of residence. Although there were some differences between the groups, these differences were not statistically significant. The total scores of the students on the Clinical Decision-Making Scale sub-dimensions ranged from 98 to 169, with a mean score of 146.18 +/- 10.97. A statistically positive and moderate correlation was found between the total scores of the participants on the Groningen Reflection Skills Scale and the total scores they obtained on the Clinical Decision-Making Scale (r=0.403; p=0.001).Conclusion: Consequently, an increase in the reflection skills of participants is associated with higher clinical decision-making scores. Reflection is the primary means of transitioning students from novices to experts, enhancing both comprehensive learning and learning experiences. Therefore, every medical school should develop a training program for student reflection, along with a feedback and assessment system integrated into the curriculum.